Kotilon historiaa

Mikkelin yhdistys päätti lapsiperheiden kohtaamispaikaksi tarkoitetun perhekahvilan perustamisesta vuonna 1993 ja sijoitti arvopapereihin sidottuna ollutta omaisuuttaan pieneen, noin 50 neliön remontin tarpeessa olevaan liikehuoneistoon. Remonttitalkoisiin osallistuivat hallituksen jäsenten lisäksi miehiä työttömien yhdistyksestä. Samanaikaisesti toiminnan sisältöä suunnitteli tiimi, johon kuului hallituksen jäsenten lisäksi asiasta innostuneita vanhempia.

Remontin jälkeen perhekahvilatoiminta käynnistyi vuoden 1994 alussa ensin muutamana päivänä viikossa. Emäntänä toimi alkuun hoitovapaalla oleva hallituksen jäsen. Keväällä 1994 nimikilpailun myötä Kotiloksi ristitty perhekahvila hankki työllistämistuella palkatun työntekijän, ja toiminta laajeni viiteen päivään viikossa. Vuonna 1999 Kotilo muutti Maaherrankatu 36:een, jossa se yhä toimii.

Vanhempien mielipiteillä on aina ollut suuri merkitys toiminnan sisältöjä suunnitellessa. Yhdessä vanhempien kanssa suunnitellaan ja ohjataan perhekahvilan toimintaa.

Perhekahvila Kotilo toimii myös MLL Mikkelin yhdistyksen isä-lapsitoiminnan tukikohtana.